En av fem kvier seg for å snakke om privatøkonomien med kjæresten

Hver femte nordmann synes det er vanskelig å snakke åpent med sin partner om privatøkonomien, viser en undersøkelse gjennomført av Lindorff.

Orden i privatøkonomien gir deg mer rom til å fokusere på den som får hjertet ditt til å banke litt ekstra – både i hverdagen og nå på Valentinsdagen. Men hver femte nordmann synes det er vanskelig å snakke åpent med sin partner om privatøkonomien, viser en undersøkelse gjennomført av Lindorff.

– Det er nok flere av oss som ikke har fortalt partneren sin den egentlige prisen på den nye genseren eller joggeskoene man nettopp kjøpte. Vi kan le litt av dette, men det har en mer alvorlig side når man ikke er åpen om privatøkonomien med sin nærmeste, sier Siv Hjellegjerde Martinsen, administrerende direktør i Lindorff, Norges største inkassoselskap.

20 prosent av kvinnene og 23 prosent av mennene i undersøkelsen sier det er vanskelig å være åpen om privatøkonomien med sin partner. Samtidig oppgir 20 prosent av de spurte at det hadde vært bedre for parforholdet om begge var flinkere til å håndtere privatøkonomien sin. I tillegg mener 17 prosent av respondentene at partneren har en manglende forståelse for økonomi og tar dårlige beslutninger for husholdningen.

Åpenhet viser omtanke

Nå på søndag markeres Valentinsdagen over store deler av verden, og tradisjonen tro er dette en feiring av kjærligheten.

– Jeg skjønner at akkurat denne dagen kanskje ikke er den beste for å snakke om privatøkonomien, og spesielt de litt vanskelige delene av den. Men jeg vil også påstå at det ligger mye omtanke for sine nærmeste i åpenhet rundt økonomi, sier Hjellegjerde Martinsen.

– Flere av dem som er i kontakt med oss har holdt økonomiske vansker skjult fra sine nærmeste. De har båret på en tung byrde alene, og problemene har hopet seg opp. Når sannheten endelig kommer frem er det ofte et sjokk for andre i husstanden, som ikke er forberedt på en vanskelig situasjon, sier Lindorff-sjefen.

Lindorffs rådgivere snakker hver dag med 3000 personer på telefon, og daglig inngår selskapet mellom 600 og 800 betalingsavtaler med folk som sliter med å gjøre opp for seg.

Om undersøkelsen

Den årlige undersøkelsen European Consumer Payment Report ble utført av Intrum-konsernet, som Lindorff er en del av. Rundt 24 000 europeiske forbrukere deltok i undersøkelsen, inkludert 1000 nordmenn.