Telenor og Lindorff digitaliserer sammen

Telenor og Lindorff digitaliserer sammen

Kravet til digitale løsninger for betaling og oppfølging ligger bak når Telenor og Lindorff nå fordyper samarbeidet. Begge blir fort bedre av å jobbe sammen. – Vi ser at vi lærer av hverandre, sier Christina Endresen, direktør for kunderådgivning og drift i Telenor Bedrift.

Målet med det strategiske partnerskapet er først og fremst at selskapene sammen digitaliserer kundeservice slik at Telenors kunder får et enda bedre møte med Telenor. Men det innebærer også at oppfølgingen av kundene fra Lindorff sin side blir modernisert. Behovet har vokst frem gjennom mange års samarbeid.

- Telenor tilbyr kundeservice i verdensklasse og vår standard er overført og brukes av Lindorff. Dette har vært veldig verdifullt, og ambisjonen er selvsagt at våre kunder opplever å få god oppfølging og service, sier Christina Endresen, direktør for kunderådgivning og drift i Telenor Bedrift.

Hun legger til:
- Gjennom det tette samarbeidet har vi avdekket at vi har samme digitaliseringsbehov. Vi ser at vi kan lære av hverandre, spille hverandre gode og utvikle felles løsninger for kundene. «Never digitalize alone» er et uttrykk vi har hos oss. Det gir mer fart i digitaliseringen å gjøre ting sammen, sier Endresen.

Nye digitale tjenester

Telenor og Lindorff ser nå på andre tjenester som kan digitalisere manuelle prosesser, som for eksempel en chatbot-løsning og Visual IVR (Interactive Voice Response).

- Vi vet at fremtiden vil kreve mye. Det er tydelig for oss at vi skal jobbe sammen med våre partnere for å få til de beste løsningene og ikke alene. Å tjenesteutsette har gitt oss rom til å styrke initiativer i kjernen av vår strategi, som å utvikle salg og support av nye tjenester som eksempelvis skytjenester. At begge parter gjør mer av det vi er best til gir en vinn-vinn situasjon, sier Endresen.

4000 henvendelser i måneden

Faktura- og betalingshenvendelsene fra Telenors bedriftskunder blir nå besvart av rådgiverne på Lindorffs kontor i Røyken. Med stor kapasitet og ekspertise håndteres over 4000 henvendelser i måneden. Det siste året har Lindorff håndtert fakturahenvendelser til Telenors kundeservice for bedriftskunder. Det har gitt Telenor besparelser og tid til å prioritere nye tjenester i kundeservice. Telenor-kundene er fornøyde. 


- Samarbeidet viser at vi kan hjelpe våre kunder med nye produkter og tjenester. Det er utrolig inspirerende å jobbe med Telenor, som er så tett på oss som partner, sier Siv Hjellegjerde Martinsen, administrerende direktør i Lindorff.

Les også: Slik tar vi vare på kundeforholdet i inkassoprosessen.

Langt samarbeid

Telenor og Lindorff har vært partnere de siste 20 årene, fra da Lindorff kjøpte Telenor Inkasso i 1998. Frem til januar 2017 leverte Lindorff inkassotjenester, men nå har samarbeidet tatt en ny vending. Nå håndterer Lindorff også Telenors kundeservice innen faktura- og betalingshenvendelser for bedriftsmarkedet. I kontrakten ble det en skandinavisk avtale med Sverige, Danmark og Norge.


- Samarbeidet er også et eksempel på hvordan vi kan dra nytte av vår sterke tilstedeværelse over hele Europa. Vi jobber hver dag for å kunne tilby den neste tjenesten Telenor trenger, sier Hjellegjerde Martinsen.

Gjennom det tette samarbeidet har vi avdekket at vi har samme digitaliseringsbehov. Vi ser at vi kan lære av hverandre, spille hverandre gode og utvikle felles løsninger for kundene. «Never digitalize alone» er et uttrykk vi har hos oss. Det gir mer fart i digitaliseringen å gjøre ting sammen
Endresen