Slik får du kundene dine til å betale fakturaen raskere

Er du lei av å bruke mye tid på å følge opp kunder som ikke betaler fakturaen? Med disse enkle tiltakene får du bedre kontroll på betalingene til bedriften din.

Det kan være flere grunner til at en bedrift ikke betaler for seg. Uavhengig av hva som er årsaken kan du ta noen grep som sørger for at du får inn pengene fortere.

Gjør dette før du sender faktura

Følg disse enkle rådene før du sender en faktura til kundene dine. 

  1. Lag en oversiktlig faktura: En god faktura følger kravene til hva den skal inneholde, og gjør det enkelt for kunden å se hva de betaler for. Da unngår du potensielle misforståelser rundt kjøpet. Husk å spesifisere hva som er kjøpt, hvilke betalingsvilkår som gjelder og hvilke kostnader som påløper hvis kunden ikke betaler i tide. 
  2. Send fakturaen raskt: Det lønner seg å fakturere med en gang jobben er gjort. Da har kunden avtalen friskt i minne, i tillegg til at pengene kommer fortere inn. Pass på at du har riktig fakturainformasjon, og sjekk om fakturaen skal merkes med noe. Særlig i store bedrifter lønner det seg å ha en person eller avdeling å vise til.
  3. Pass på at fakturaen sendes til riktig person. Jo færre feil det er på fakturaen, desto raskere får du betaling. 

Dette gjør du etter at fakturaen har forfalt

Følg disse rådene om faktura ikke er betalt i tie på forfallsdatoen. 

  1. Følg opp saken tett: Ikke vær redd for å ta kontakt med en kunde hvis betalingsfristen har gått ut. Det er faktisk et tegn på at du er en seriøs og profesjonell aktør med gode rutiner. Selv om kunden ikke betaler, ønsker de som regel å gjøre opp for seg. De trenger ofte bare en påminnelse før det påløper purregebyr og forsinkelsesrenter. Derfor er det viktig med god dialog og kommunikasjon – også når det gjelder ubetalte fakturaer. 
  2. Noter dialogen: Skriv ned hvem du har snakket med og når dere hadde kontakt. Har dere blitt enige om en dato for betaling, noterer du den. Hvis dere lager en avtale for delbetaling er det lurt å ha denne bekreftet skriftlig.
  3. Opprett gode rutiner: Det er viktig å ha gode rutiner for fakturering og oppfølging av betalinger. Håndtering av kreditt er et mer omfattende område enn mange tror, men det er mye penger å hente hvis du gjør det effektivt.
  4. Vurder å bruke et inkassobyrå: Hvis du ikke har tid eller mulighet til å få på plass gode rutiner er det lurt å vurdere og sette ut jobben til et inkassobyrå. Dette kan bidra til at bedriften oppnår bedre likviditet og redusert kredittid.

Trenger du hjelp til å få bedre økonomiske rutiner i bedriften din? Prøv inkasso-løsningen vår eller ta kontakt med oss.