Faktorene du bør vurdere hos ditt inkassobyrå

Et inkassobyrå hjelper deg å få betalt tidligere, men kan bidra med langt mer. Sjekk ut hvilke faktorer som er viktige å vurdere hos ditt inkassobyrå, slik at du får mest ut av leverandørforholdet.

Mer enn bare inkasso

En måte å evaluere inkassobyrået på er basert på verdien de kan tilby i form av tilleggstjenester.

De fleste inkassobyråene sitter på store mengder data. Men hva gjør byrået ditt med dem? Det kan være lurt å vite hvordan inkassobyrået ditt bruker denne dataen - eksempelvis kan byråer utvikle konkrete produkter, eller til å segmentere kundene.

Kanskje bruker de dataen til å evaluere hvem som skal få kreditt eller ikke? Dette bidrar til at du kan vurdere hvilke kunder du bør velge, uten at du tar større risiko for tap. Dermed blir det lettere å finne den rette balansen mellom lav og høy risiko. Har du for lite tap kan dette være en indikasjon på at du er for streng. Hvis du innvilger kreditt til flere kunder, kan du kanskje få økt omsetning. Dette er noe et inkassobyrå bør kunne hjelpe deg med.

Tid er penger

Du har mest sannsynlig valgt å få hjelp av et inkassobyrå nettopp fordi du vil ha pengene dine raskere. Derfor er det relevant å finne ut hvilken løsningsgrad byrået har innenfor gitte tidsperioder. Husk at løsningsgraden kan variere på bakgrunn av:

  • kravets størrelse

  • hva kravet gjelder

  • hvem som er debitor

Jo mer informasjon du kan gi om den som skylder penger, jo enklere er det for inkassobyrået å inndrive kravet ditt.

Tiden det tar for inkassobyrået å gjenopprette din utestående gjeld, er også viktig å vurdere. Hvis du kun har sendt inn én sak til inkasso, hvor raskt var inkassobyrået i stand til å løse denne? Hvis du har sendt inn flere saker, er det lurt å regne ut gjennomsnittstiden i en samlet vurdering. Et seriøst inkassobyrå vil kunne gi deg rapporter med gjennomsnittlig antall dager saken er åpen og gjennomsnittet til saken er løst og avsluttet.

Vil du få ned kredittiden med et inkassobyrå? Kom i gang

 

Se på hvordan inkassobyrået behandler dine kunders data

Hvordan bedrifter håndterer kundenes persondata har alltid vært viktig, og med GDPR har det blitt satt enda strengere krav rundt håndtering og tilgang til data.

Ethvert inkassobyrå bør kunne dokumentere hvordan de bruker dine kunders data. Denne informasjonen bør være tilgjengelig for alle, gjerne på byråets nettside. Eventuelt bør du kunne be om å få dette tilsendt.

Inkassobyrået bør kunne fortelle deg om hvordan de inndriver gjeld. For eksempel bør du kunne få vite hvilken opplæring byrået gjør av sine rådgivere, og være godt orienterte om selskaps verdier.

Se på hva slags løsninger inkassobyrået tilbyr. Enkelte byråer benytter en selvbetjeningsportal, hvor kunden din selv kan få oversikt og status på sakene sine, uten å ta direkte kontakt med byrået. Hvis inkassobyrået har en slik portal, bør plattformen være brukervennlig. Få byrået til beskrive hvilke muligheter brukeren har.

Kan inkassobyrået bidra med innovasjon og digitalisering?

Mange av byråene er økonomisk sterke, og har sterke fagmiljøer og nettverk tilgjengelig. Det er derfor naturlig at inkassobyråene jobber tett på med de nyeste trendene i bransjen, og kan derfor bistå med det siste innen digitalisering og innovasjon.

Dette kan være løsninger som byrået selv benytter for å optimalisere innfordringsprosessen, men også løsninger du som kunde kan ta i bruk.

Les også: Roboten svarer på kundens spørsmål

Se på hele verdikjeden

Det er viktig at du føler deg trygg på at dine kunder blir godt ivaretatt av ditt inkassobyrå. Du bør derfor kunne spørre byrået om hvilke verktøy de benytter for å innfordre dine krav, måling av servicegrad mot dine kunder, og også hvilke grep du kan gjøre på din side. Et dyktig byrå vil kunne hjelpe deg med alt dette.

Ta en titt på hele verdikjeden inkassobyrået tilbyr. Løsningsgrad, kredittid, betalingsmuligheter, kundeopplevelsen – dette er faktorer som vil spille direkte inn og redusere tap. Hvilket byrå er flinkest til å få inn flere lønnsomme kunder? Hvor fornøyde er kundene? Dette er faktorer som vil spille direkte inn på bunnlinjen.

Les også: Slik tar Lindorff vare på dine kundeforhold i inkassoprosessen

Hvordan tilpasser inkassobyrået løsninger?

Alle bedrifter har ulike behov. Hva selger du? Hvem er kundene dine? Dette er faktorer som er viktig å tenke på i inkassoprosessen. Derfor bør du spør ditt inkassobyrå  om hvordan de tilpasser løsningene ut ifra ditt behov.

Om du har en tvistesak, kan det være lurt å vurdere inkassobyråets evne til å løse den. Sjekk hva de gjør for å motarbeide at en tvist i det hele tatt oppstår, og hva de gjør når det først har skjedd - både før og etter inkasso. Les mer om tips til tvistehåndtering her. 


Ønsker du å prøve et inkassobyrå?

Velg løsningen som passer best for deg