Fikk fart på likviditeten med små grep

Siv og Elin fant løsningen som fikk fart på pengeflyten i bedriften Alf Lea Brannvern. Slik reduserte de kredittiden med 10 dager.

Preget av en utsatt oljebransje har både Siv og Elin fått kjenne på kroppen hvordan dårlig likviditet påvirker økonomien i bedriften.

 - Vi selger primært til olje- og maritim bransje på Vestlandet hvor det har vært tøft for både oss og kundene våre. Situasjonen i bransjen har hatt en innvirkning på økonomien vår, sier kontorleder Siv Amland Østhus.

Etter en vanskelig oljekrise stod Alf Lea Brannvern med et høyt antall utestående kundefordringer som var vanskelig å få tilbake. Bedriften gjorde derfor noen endringer i sine økonomiske rutiner. Resultatet av endringene ble en reduksjon av kredittiden med opp til 10 dager.  

Setter 14 dager kredittid til kunder

I spissen for faktureringen i Alf Lea Brannvern står kontorleder Siv og kontormedarbeider Elin. Sammen har de optimalisert rutinen for fakturering og oppfølging av ubetalte fakturaer for å få bedre likviditet i bedriften. Den første endringen de gjorde var å redusere kredittiden de ga til kundene sine.

- Nå setter vi konsekvent 14 dagers kredittid på alle salg, med mindre vi har en avtale med kunden, forklarer Elin.

Reduksjonen i kredittiden har hatt tydelige resultater for økonomien.

Nå gir vi 20 dagers gjennomsnittlig kredittid til kundene våre. Før var den nærmere 30 dager. Dette har gitt gode resultater
Alf Lea Brannvern

Vil du redusere kredittiden i bedriften din? Prøv disse 3 grepene for å redusere kredittiden

Forhandler kredittid med leverandør

Siv og Elin har ikke bare forhandlet med kundene på kredittiden. De har også sikret seg bedre avtaler med flere av leverandørene. Vanlig kredittid fra leverandør i bransjen til Alf Lea Brannvern er 30 dager. Bedriften har den siste tiden forhandlet seg til opp til 60 dager kredittid hos leverandør ved større ordre.

 -  Når vi gir 30 dager kredittid til kunder og får 60 dager hos leverandør sitter kunden med finansieringen av varene sine, forteller Siv, kontorleder i Alf Lea Brannvern.

Tidligere fakturerte Alf Lea Brannvern alltid dagen etter varen ble sendt slik at kunden fikk varen før de fikk fakturaen. Nå har de snudd på vanen.

- Når vi sender ut fakturaen samme dag som vi sender varene, får vi inn pengene raskere. Det har vi dermed fortsatt med, forklarer Siv.

Les også: Slik får du kunden til å betale raskere.

Kredittsjekker nye kunder

I tillegg til å innføre nye rutiner på kredittid, kredittsjekker Alf Lea Brannvern alltid nye kunder.

- Når vi kredittsjekker kunder unngår vi å selge til dårlige betalere. Vi har heldigvis en integrasjon i systemet vårt som varsler oss når vi legger inn ny bestilling på en kunde som ikke har betalt forrige ordre. Da holder vi igjen varene til de har gjort opp for seg, forteller Elin.

Det er heller ikke uvanlig at bedrifter i offshorebransjen sier nei til forespørsler dersom det er stor risiko knyttet til kunden. Alf Lea Brannvern tar forhåndsbetaling i stedet.

- Ved forespørsler fra ukjente og utenlandske kunder spør vi om forhåndsbetaling om de har røde tall. Vi sier sjeldent “nei” til ordre, sier Siv.

Les også: 7 feller du bør unngå ved fakturering.

Oversikt over ubehandlede fakturaer

For å få fullstendig oversikt over alle faktura har Alf Lea Brannvern innført ukentlige møter med fakturering på agendaen. På hvert møte henter de ut ordrelister og sjekker status på alle ordrer.

På denne listen har Alf Lea Brannvern oversikt over alle ubehandlede ordrer som skal faktureres.

-  Oversikten bidrar til at vi får fakturert omgående mens ordren er friskt i minnet. Det er typisk at vi glemmer en ekstra vare eller tjeneste som skulle vært med. Ved å ta ordrene fortløpende unngår vi dette etter beste evne, sier kontorleder Siv.

Les også: Slik reduserer du kredittiden med et inkassobyrå.

SKRIVER UT ORDRELISTE: Alf Lea skriver ut liste over alle ordrer én gang i uken. Denne gjennomgås på morgenmøte

Siv og Elins 5 beste tips for bedre likviditet:

  1. Reduser kredittiden til kunde
  2. Fakturer når du sender varen
  3. Be om lengre kredittid hos leverandør ved større ordre
  4. Kredittsjekk nye kunder
  5. Innfør faste møter for gjennomgang av ordre som ikke er fakturert.

Ble du inspirert til å få bedre likviditet i din bedrift?


Sjekkliste for god økonomi i bedriften

Få kontroll over bedriftens økonomi