Hvordan kan gode kunder øke verdien av selskapet ditt?

Det norske telekom-markedet koker; sammenslåinger og små oppkjøp har blitt nesten dagligdags. Parallelt bygges det infrastruktur for milliarder over hele landet, med nye teknologiske standarder som fiber og 4G til forbrukerne. For å vinne kappløpet gjelder det å bli størst mulig raskest mulig.

Se hvordan gode kunder vil øke verdien av selskapet ditt.

Så kommer drømmedagen for et lite teleselskap; en stor nasjonal aktør vil kjøpe dem opp. De vil ha de 100 000 kundene, og infrastrukturen. For, den raskeste måten å få seg selv til å vokse, er å spise noen andre.

Verdien fastsettes som oftest med bakgrunn i antallet kunder, og den forventede omsetningen man får ut av dem. Der ligger den mulige katta i sekken: Årlig sendes det ut mer enn 7 millioner purringer og inkassokrav. I tillegg viser dybdeanalyser i Norges største misligholder-database at andelen dårlige betalere er vesentlig høyere blant oppstartsselskaper.

– Vi må huske at nyetablerte selskaper tenderer til å ta i mot kunder mindre kritisk enn etablerte selskaper, fordi det er så viktig for de nyetablerte selskapene å vokse. Etter en stund kan en vesentlig andel av kundeporteføljen rett og slett være veldig dårlig, sier Erik Haugen, kommersielt ansvarlig for telekom segmentet i Lindorff.

– Men det ligger også en stor mulighet her: Mindre selskaper kan rydde i kundeporteføljen for å skape mer verdi, og dermed gjøre seg mer attraktive for investormarkedet.

 Les hele artikkelen på: insidetelecom.no