Ofte stilte spørsmål

Har du spørsmål relatert til en purring eller inkassosak hos oss? Her finner du svar på ofte stilte spørsmål.

Finn svarene her eller ta kontakt

Du kan også logge inn på portalen vår for å få oversikt over saken din eller ta kontakt med oss.  Vi er her for å hjelpe deg.

Ofte stilte spørsmål

Betaling

Jeg vil betale nå

Logg deg inn på portalen vår for å betale saken din. Du logger enkelt inn med BankID. Når du har logget inn kan du betale med debetkort eller Vipps.

Jeg trenger betalingsinformasjon

Informasjon om beløp og KID

Du finner beløp og KID-nummer nederst på brevet du har fått fra oss. Du finner den samme informasjonen i portalen vår.

 

Jeg trenger betalingsinformasjon på e-post

Den raskeste måten å få betalingsinformasjon på er å logge inn i portalen. Hvis du ikke finner svarene du leter etter, er du velkommen til å ta kontakt med oss. Vi vil da sende deg betalingsinformasjonen på e-post.

Jeg har betalt for mye - hva skjer med pengene mine?

Vi vil sende deg et brev der vi informerer om at du har betalt for mye.

Har du andre ubetalte saker hos oss vil vi spørre deg om du ønsker legge beløpet på disse sakene. Hvis du ikke svarer innen 14 dager vil vi føre beløpet på de andre sakene.

Hvis du ikke har flere saker, eller ikke ønsker å betale ned andre saker, overfører vi beløpet tilbake på kontoen du betalte fra. Vi tilbakebetaler alle beløp over 70 kr.

Jeg har betalt beløpet på originalfakturaen. Må jeg betale det resterende beløpet?

Ja - Hvis vi har bokført betalingen din samme dag, eller senere, som vi har sendt deg brevet (se datoen på brevet), må du betale kostnadene.

Nei - Hvis betalingen din er bokført innen vi sendte deg brevet (se datoen på brevet), trenger du ikke å betale kostnadene.

Ofte stilte spørsmål

Status på saken

Hva er status på saken min?

Du kan enkelt sjekke status på saken din i portalen. Du kan også ta kontakt med oss.

Når gikk fakturaen til inkasso?

Når inkassovarselet du har mottatt har forfalt, blir saken sendt til inkasso. Du finner datoen for forfall på inkassovarselet. Du finner også en kopi av inkassovarselet i portalen vår.

Jeg ønsker å få bekreftet at saken er avsluttet

Hvis du ønsker en skriftlig bekreftelse på at saken er avsluttet kan du hente ut denne fra portalen, eller du kan ta kontakt med oss.

Hvor mange saker har jeg?

Du finner en oversikt over sakene dine hos Lindorff i portalen vår. Her finner du både saker hvor vi har sendt et inkassovarsel, men som ikke har gått til inkasso ennå, og saker som har gått til inkasso. Du kan også kontakte oss på mail eller telefon for å få en oversikt over sakene du har hos oss.

Ofte stilte spørsmål

Betalingsutsettelse, nedbetalingsplan og reduksjon

Jeg ønsker en betalingsutsettelse

I mange tilfeller kan vi tilby deg en betalingsutsettelse. Du kan søke om dette i portalen vår. Du kan også ta kontakt med en av rådgiverne våre.

Jeg ønsker en nedbetalingsplan

Du kan søke om å få en nedbetalingsplan når du logger inn på portalen vår. Du kan også ta kontakt med en av våre rådgivere. Vær oppmerksom på at vi ikke kan garantere nedbetalingsavtaler for alle saker.

Les mer om nedbetalingsplaner.

Kan jeg få reduksjon på kravet?

Om vi kan gi en reduksjon avhenger av flere faktorer, blant annet din økonomiske situasjon og hvem du skylder penger til. Ta kontakt med oss for å få en vurdering av saken din. For å gjøre en vurdering trenger vi dokumentasjon på din økonomiske situasjon.

Ofte stilte spørsmål

Jeg er uenig i inkassokravet

Saken bygger på feilaktig grunnlag

Logg deg inn på portalen vår for å melde en tvist, eller ta kontakt med kundesenteret vårt så raskt som mulig.

Vi tar kontakt med kreditor og stopper inkassoprosessen inntil videre.

Hvis vi får bekreftet at du er forpliktet til å betale gjelden, vil vi fortsette inkassoprosessen. Vær oppmerksom på at kreditoren kan søke om at gjelden drives inn gjennom rettslige skritt hvis du ikke betaler og det ikke foreligger en tvist.

Les mer om inkassoprosessen.

Jeg har betalt

Følg disse stegene hvis du har betalt en faktura og likevel mottatt et inkassokrav:

  • Dobbeltsjekk at saken er betalt: Logg inn på portalen for å sjekke status på saken. Det tar ofte 1-4 virkedager for at en betaling skal bli registrert hos oss. Hvis du nettopp har betalt, kan du sjekke status på saken igjen om et par dager.
  • Send kvittering på betalingen: Om du har betalt direkte til kreditor, trenger vi en kvittering på denne betalingen. Du kan logge inn på portalen for å gjøre dette.
  • Sjekk at du har dekket alle kostnadene: Dersom du har betalt etter forfall og inkassoprosessen har startet,  må du også dekke purre- og/eller inkassokostnadene.
Det er ikke min sak

Dersom du har fått et inkassokrav du mener ikke tilhører deg, ta kontakt slik at vi får sett på saken.

Ofte stilte spørsmål

Personvern og fullmakter

Hvordan ivaretar Lindorff mitt personvern?

I Lindorff er vi opptatt av å ivareta dine personopplysninger. Les mer om hvilke personopplysninger vi behandler, hvorfor vi gjør dette og hvilke rettigheter du har.

Hvilke krav og rettigheter har jeg hvis jeg mottar inkasso?
  • Du har selv ansvar for egen postgang. Hvis kreditor/den som krever inkasso kan dokumentere at varselet er sendt på en forsvarlig måte til oppgitt adresse, er du selv ansvarlig for brevet, selv om det blir forsinket eller forsvinner.
  • Du har rett på all informasjon som finnes på deg og saken din. Den kan du få på telefon eller i portalen vår.
  • Du har rett på å få informasjon om de konsekvensene inkasso har for deg.
  • Nedbetalingsplaner og betalingsutsettelser er ingen rett, men løsninger vi kan tilby for visse saker. Det er imidlertid viktig å merke seg at alle saker er unike, og at ulike kreditorer har ulike retningslinjer for planer og utsettelser. Det samme gjelder for reduksjon på kravet.
Jeg vil følge opp saken for en annen og trenger informasjon

Hvis du ønsker å hjelpe noen med en sak, trenger du fullmakt. Dette er for å ivareta personvernet til personen som eier saken. Personen som eier saken må selv gi fullmakt, enten muntlig på telefon, eller skriftlig via brev eller mail. 

Det er viktig at fullmakten inneholder navnet på den personen du gir fullmakt til, informasjon om hvor lenge fullmakten skal vare, samt din signatur.


Har du en sak hos oss?

Logg inn i portalen og få oversikt.