5 ting du bør gjøre når du har fått et inkassokrav

5 ting du bør gjøre når du har fått et inkassokrav

Hvis du har en regning som har gått til inkasso er det lurt å ta tak i den så fort som mulig. Her er 5 gode tips som hjelper deg med å få løst saken.

Det er mange grunner til at du kan havne i en situasjon der du får et krav til inkasso. Heldigvis er det flere ting du kan gjøre for å få kontroll igjen.

  1. Sett deg inn i saken din
    Først og fremst er det viktig å finne ut hvem kravet er fra og hvilket beløp det er snakk om. Sjekk også hva kravet gjelder. Har du et inkassokrav hos oss kan du logge deg inn og få en oversikt over saken din.
    Hvis du har mulighet til å betale inkassokravet er det lurt å gjøre det med en gang.
  2. Trenger du mer informasjon?
    Det er ikke alltid like lett å forstå alt som skjer i inkassoprosessen. Hvis du trenger mer informasjon om saken din etter du har vært inne på portalen, kan ta kontakt med kundesenteret vårt. Der vil du møte en hyggelig saksbehandler som kan hjelpe deg videre.
  3. Saksbehandleren din kan hjelpe deg med en løsning
    Om du har kommet i en situasjon hvor du har vanskelig for å betale er det lurt å ta kontakt med kundesenteret så tidlig som mulig. Ikke vær redd for å kontakte oss. Da kan saksbehandleren din prøve å finne en løsning sammen med deg.
  4. Følg opp saken
    Om du har fått en betalingsavtale bør du passe på at du betaler den i tide. Hvis ikke vil avtalen bli opphevet og du vil måtte betale det gjenstående kravet.
  5. Få hjelp med økonomirutiner
    Inkasso er ikke verdens undergang, men får du flere krav bør du ta kontakt med noen som kan hjelpe deg med å lage gode rutiner for din økonomi. Det finnes mange nettsider som kan hjelpe deg, og du kan også ta kontakt med NAV for å få hjelp.


Har du fått purring- eller inkassokrav? Logg inn og få oversikt.
Trenger du hjelp? Ta kontakt så hjelper vi deg.